Lehdistötiedote: Salolainen Leticia-kuoro täyttää 20 vuotta – luvassa huikea juhlavuosi!

Lehdistötiedote 11.08.2023 klo 23:59 Musiikkiyhdistys Leticia ry, julkaisuvapaa heti

Maailmalla mainetta ja kunniaa niittänyt salolainen Leticia-kuoro täyttää syksyllä 2023 20 vuotta. Koronapandemian kurittamaa kuoroa odottaa nyt uusi nousu.

Arkistokuva Letician nuorisokuoron esiintymisestä vuodelta 2016. Kuva: Sari Reiman / Musiikkiyhdistys Leticia ry

Salolainen Leticia-kuoro täyttää tänä vuonna 20 vuotta. Saara Kemppaisen Perniössä vuonna 2003 perustama kuoro on historiansa aikana nähnyt monia vaiheita: kasvanut pienen kylän lapsikuorosta suureksi, 170 eri ikäistä laulajaa kokoavaksi suurkuoroksi, jossa laulajien iät ovat vaihdelleet viidestä lähes yhdeksäänkymmeneen vuoteen. Letician nuorisokuoro on ollut yksi Euroopan kovatasoisimpia pääsykokeettomia nuorisokuoroja: ennen pandemiaa Letician nuoret ehtivät tuomaan kuorolaulun EM-kisoista kultaisen ja hopeisen mitalin, sekä osallistumaan MTV:n Talent Suomi -ohjelmaan.

Nyt tilanne on toinen. Koronavuodet pysäyttivät kuoron toiminnan täysin. Nyt edessä on kuorotoiminnan uusi alku.

– Lapsi ja nuorisokuorojen jäsenmäärät ovat romahtaneet, kun samanlaista jatkuvuutta toiminnassa ei ole viime vuosina ollut. Sen sijaan Leticia Antique -aikuiskuoron jäsenmäärät ovat tasaisesti kasvaneet. Aikuiset ovat selkeästi löytäneet kuoroharrastuksen pariin, Musiikkiyhdistys Leticia ry:n puheenjohtaja Niilo Turunen kertoo.

– Meillä on ollut todella iso porukka kasassa ja mielellään kasvatamme porukkaa uudelleen. Letician kantava voima on erilaisuus, eihän meistä kukaan ole toisensa kanssa samanlainen, Turunen naurahtaa.

“Kaikkea muuta kuin tavallinen kuoro”

Letician toiminnan  kantavia ajatuksia on, että kaikki saavat tulla kuoroon. Tämän vuoksi kuoroon ei ole pääsykokeita. Jokaisella on oikeus päästä kokemaan yhdessä laulamisen iloa ja jokainen kehittyy mukanaolon myötä.

– Leticia on kaikkea muuta kuin tavallinen kuoro, kuoronjohtaja Saara Kemppainen toteaa.

Kuoron ohjelmisto koostuu paitsi perinteisistä kansanlauluista ja  kuoroteoksista, myös moderneista populaarimusiikin kuorosovituksista. Kuoroharrastus tarjoaa kuorolaiselle unohtumattomia kokemuksia usean eri taiteenaloilla toimivan alansa ammattilaisen kanssa: vuosien aikana Leticia on muun muassa tuottanut kaksi studioalbumia (Terve Kuu!, 2013 ja Jouluruno, 2015) sekä useita musikaaliproduktioita ja musiikkivideoita. – Leticiassa todellakin tapahtuu!

Viimeisin Letician tuottama, Joulukalenterirokki-kappaleen musiikkivideo saatiin kuvattua Rovaniemellä Joulupukin kylässä vuonna 2020, juuri puhjenneesta pandemiatilanteesta huolimatta.

Juhlavuoden aikana Leticia-kuoroa kuullaan useissa tapahtumissa Salon seudulla. Kuoro osallistuu myös Canta Al Mar -kuorofestivaaleille Espanjan Calellassa lokakuussa.

Juhlavuosi huipentuu suureen juhlakonserttiin Salon Urheilutalolla lauantaina 4.5.2024.

Leticia-kuoron harjoitukset maanantaisin 14.8.2023 alkaen Salon lukion musiikkiluokassa seuraavasti:

Lapsikuoro (2.-5. -luokkalaiset): klo 17-19.15

Nuorisokuoro (6.-luokkalaiset ja teinit): klo 18-20.15

Leticia Antique -aikuiskuoro klo 19-20.45

Leticia-kuoroon ei ole pääsykokeita tai yläikärajoja. Kaikki ovat tervetulleita kuoron toimintaan!

Tarkista ajantasaiset harjoitusajat ja seuraa juhlavuoden tapahtumia sosiaalisessa mediassa tai Letician verkkosivuilta osoitteesta https://leticia.fi.

Lisätietoja medialle antavat:

Saara Kemppainen

Leticia-kuoron taiteellinen johtaja

leticia@leticia.fi

Niilo Turunen

Puheenjohtaja, Musiikkiyhdistys Leticia ry

niilo@niiloturunen.fi

Linkit:

www.leticia.fi

www.facebook.com/leticiachoir

www.instagram.com/leticiachoir

Lisätietoja julkaisijasta:

Musiikkiyhdistys Leticia ry on Salon seudulla toimivan Leticia-kuoron taustayhdistys.

Lue tämä tiedote verkossa: https://leticia.fi/lehdistotiedote-salolainen-leticia-kuoro-tayttaa-20-vuotta-luvassa-huikea-juhlavuosi/